maja 23, 2014

Wstęp do diety

O, to chyba mój pierwszy tytuł posta w języku polskim. Tak jak obiecałam, będzie to taki pierwszy post o zdrowym odżywaniu. Chciałabym przede wszystkim w krótki i zwięzły sposób przedstawić, jak powinna wyglądać idealna dieta. No to zaczynamy !

1. Przede wszystkim, są trzy najważniejsze cechy dotyczące diety: 

  • powinniśmy jeść 5 posiłków dziennie (śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja)
  • powinna być zbilansowana, oznacza to, że powinniśmy dostarczać organizmowi wszystkich składników odżywczych (tłuszcze, witaminy, węglowodany, białka, sole mineralne)
  • ujemny bilans kaloryczny- jeśli ktoś nie wie, chodzi o to, że jeśli w ciągu dnia pobieramy, np. 2000 kcal to powinniśmy spalić ich więcej (wtedy chudniemy), jeśli spalimy ich tyle samo, z naszą wagą nie dzieje się nic, natomiast, jeśli spalimy ich mniej- tyjemy.

2. Jedz białka !

Dlaczego to takie ważne ? Podczas wysiłku fizycznego naszemu organizmowi brakuje białka. Dlatego tak ważne jest, by jeść produkty, które zawierają ten składnik odżywczy. Białka budują nasze mięśnie, a mięśnie spalają tłuszcz. Podsumowując :

białka -> mięśnie -> spalanie tłuszczu

Powinniśmy pobierać około 1 g białka na kilogram masy ciała (jeśli ważysz np 50 kg, powinnaś przyjmować około 50 g białka dziennie). Jest jednak pewien haczyk. Każdy produkt ma rozpisane na etykiecie wartości odżywcze. Jednak to, że produkt zawiera 8 g białka, nie oznacza, że te 8 g zostanie przyswojone. Najczęściej jest to dużo mniejsza część.


3.Pij dużo wody!

Dziennie powinniśmy wypijać około 2 litry wody. Ciekawostką jest to, że tylko i wyłącznie czysta woda jest traktowana przez nasz organizm jako napój. Wszystkie napoje słodzone itp. są traktowane jako.. jedzenie! Szczególnie zdrowa i dobra dla diety jest zwykła woda z cytryną (ale taką prawdziwa, a nie smakową oczywiście).


4. Kupuj produkty pełnoziarniste!

Warto zastąpić zwykły makaron, makaronem pełnoziarnistym. Są one podobne w smaku, a dużo zdrowsze. W dodatku dobrze jest kupować ciemny ryż czy cukier trzcinowy zamiast zwykłego, białego.

5. Jedz 5 porcji owoców i warzyw !

Reklamy, które mowią, aby jeść przynajmniej 5 porcji warzyw czy owoców dziennie, nie są komercyjne. Ważne jest, aby rzeczywiście w ciągu dnia jeść dużo owoców i warzyw, przynajmniej te 5 porcji.


6. Nigdy, przenigdy nie głódź się !

To jest najważniejsze, jeśli chcesz schudnąć, nie głódź się! Jeśli nie przekonuje cię sama kwestia zdrowia i ogólnego osłabienia organizmu, co przynosi nieodwracalne skutki, może przekona cię fakt, że wcale od tego nie schudniesz? Faktycznie, doprowadzisz do zaniku mięśni, przez co, będziesz wyglądała na wychudzoną, a nie zdrową i szczuplutką. Ale nie pozbędziesz się tkanki tłuszczowej. Dlaczego? Ponieważ, gdy nie dostarczasz "paliwa" organizmowi (czyli jedzenia), zaczyna on odkładać, to co już pobrał, na później. Jest to taka "reakcja obronna" na wypadek zagłodzenia.

Nie wiem, jak ty, ale ja o takiej figurze nie marzę.

7. Ostatni posiłek jedz 2 godziny przed snem!

Mitem jest to, że ostatni posiłek powinniśmy spożywać o godzinie 18. Chyba, że kładziesz się spać o godzinie 20. Tak naprawdę ostatni posiłek powinniśmy jeść nie później niż 2 godziny przed snem. Dlatego, jeśli chodzisz spać o godzinie 24, to spokojnie możesz o 22 coś zjeść. Oczywiście musi to być jakiś skromny posiłek - w końcu to kolacja.

8.Ruszaj się !

Wiem, że nie każda z was jest orłem sportu, ma świetna kondycję czy lubi w coś grać. Ja osobiście nienawidzę grać w gry zespołowe i jest to dla mnie męczarnią. Za to uwielbiam taniec i uwielbiam siłownię. Tak jak już mówiłam, tam jest inny klimat. Poza tym biegając na orbitreku czy bieżni męczymy się dużo mniej,a spalamy kalorie ! Tak naprawdę ważne jest to, aby robić to, co się lubi.


9. Zrób sobie "day off"

Wiem sama, jak ciężko jest wytrzymać bez czegoś słodkiego czy jakiegoś naszego smakołyku. Po 2 tygodniach dopada nas kryzys i rzucamy się na jedzenie jak dzikie ! Mam na to swój sposób. Raz w tygodniu urządzam sobie tzw. "day off" (czyli dzień wolny). Są to 24h, kiedy mogę jeść dosłownie wszystko, na co mam ochotę. Ale tylko i wyłącznie wtedy ;) Jednak nie rezygnowałabym tego dnia z ruchu :( Nie chcemy przecież zaprzepaścić efektów, prawda?


Chyba wypisałam wszystkie najważniejsze "zasady" czy informacje dotyczące żywienia i diety. Mam nadzieję, że dowiedziałyście się troszkę więcej na ten temat. Gratuluję wszystkim, którzy dotarli do końca postu. 

Bardzo chętnie pisałabym o tym częściej - jakie ćwiczenia wykonywać, jak często, konkretnie co jeść, proponowałabym różne smaczne posiłki i deserki. No i oczywiście zarażała pozytywna energią i motywacją :*
 Dlatego mam prośbę, żebyście pisały w komentarzach, co wy na to.

13 komentarzy:

  1. przeczytalam tu kilka ciekawostek, najbardziej spodobal mi sie pomysl day offem :)
    zapraszamy w wolnej chwili :)

    OdpowiedzUsuń
  2. ja bym chciała być szczupła, ale nie do przesady, madrze napisalas, jednak trudno jest sie czasem dostosowac, zwlaszcza w takim szybkim tempie dnia.
    dorey-doorey.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetny blog, zapraszam do siebie :)
    Zachęcam do klikania w baner Sheinside :)

    http://patrz-w-gore.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Oj ta woda :/ kurcze nie moge sie przemóc,

    ps. co powiesz na wspólną obserwację? Daj znać: www.ilonastejbach.blogspot.com ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Niektóre dziewczyny pragną być szczupłe, lecz czasami zaczynają przesadzać...
    http://milenaabloog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Ze wszystkim sie zgadzam!
    Straram sie do tych rad stosować zapraszam:
    www.magfashion.pl

    OdpowiedzUsuń
  7. Fajne sposoby na diety. Mi by się przydała taka xd. Też bym nie chciała wyglądać jak ta modelka na zdjęciu.
    Obserwuję i liczę na rewanż jeśli jest możliwy<3
    Zapraszam do siebie, to nie reklama tylko zaproszenie
    http://do-wyboru-do-koloru-projekty.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. skorzystam z rad;)
    pozdrawiam serdecznie;)
    woman-with-class.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Przydatne!
    karoolinablog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Fajny pomysł z tym Day Off
    http://teenluxy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  11. Post jest świetny i nieraz na pewno z niego skorzystam :) Dobrze to wszystko opisałaś.

    OdpowiedzUsuń
  12. świetny post :)
    i z chęcią przeczytam jakie ćwiczenia wykonywać :D

    Zapraszam: http://velina-blog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  13. Też mam zamiar przejść na dietę, a twój post mi w tym pomoże :)
    Ostatnio pije pełno wody!

    nesssy-blog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

♡dziękuje za każdy komentarz, bardzo mnie to motywuje :*
♡zostaw w komentarzu adres swojego bloga, na pewno go odwiedzę ^^
♡jeśli Twój blog mi się spodoba, zaobserwuję :*